Att komma till sjukhuset

Besök till mottagning/avdelning

När patienten kommer på ett bokat besök på sjukhuset, checkar hen in själv via någon av automaterna i entréhallen, ungefär på samma sätt som på flygplatser. Om det uppstår frågor eller bekymmer finns volontärerna till hands.

Patienten legitimerar sig via apparaten och får sedan ett kvitto med tid och plats på sjukhuset för besöket. Om det blivit någon försening eller så, meddelas patienten och kan välja att ta en fika i cafeterian under tiden om hen vill. Personalen vet nu att patienten har anlänt till sjukhuset. Tyvärr går det inte att betala via automaterna.

Vid avdelningen/mottagningen sker nästa incheckning. Skyltningen är lite komplicerad i det stora sjukhusområdet, tycker i alla fall jag, och många patienter verkar också behöva hjälp att hitta. När patienten checkat in här registreras att patienten kommit till avdelningen/mottagningen.

Liknande system finns Norge. I och med det införandet av den nya digitala plattformen för en samlad patientjournal (november 2018) kommer automaterna att bytas ut. Dessa är därför till salu för den som är intresserad 🙂

Vi blir lite ”distraherade” av pianomusik i entréhallen under visningen av incheckningsapparaterna. Det visar sig att det står ett piano där, och nu har en patient tagit plats vid tangenterna. Dagens pianomusik är spontan, men ibland kommer musiker och körer planerat till sjukhusets allmänna utrymmen. Denna patientpianist kunde tänka sig att bli fotograferad för bloggen:)

På pre-opmottagningen fick vi träffa en glad sjuksköterska. Hon hade minsann hemligheter att berätta som vi inte fått veta om än. Bakom stängd dörr avslöjade hon med glimten i ögat att byggnationen av det nya sjukhuset dragits med en massa problem. Finansiering som inte räckte och man tvingades ta bort en hel byggnad från de ursprungliga planerna… Dörrar som sparkats upp av doktorer för att de inte gick att öppna i akutlägen, dörrar för smala för patientsängar, nedprioritering av verksamheter på grund av utrymmesskäl, omflyttningar av verksamheter och regler om att allt ska se lika ut överallt… Nu när det gått några år tycker man att man kan börja göra lite som man vill på avdelningarna, så nu sitter flera ”förbjudna” tavlor på väggarna på pre-op, växter i taket på geriatriska avdelningen, mm. Samma sak händer på många ställen:)

Call center

Bilden ovan är från sjukhusets call center (kundcenter, växel), som är bemannat dygnet runt. Nattetid är den enda telefonisten dock stationerad på akuten. Hit ringer både patienter och personal. De flesta av samtalen går via detta call center, trots att direktnummer finns. Här arbetar omkring 32 nettoårsarbetare. Dagtid är medarbetarna organiserade i tre team som täcker sjukhusets olika verksamheter. Medarbetarna jobbar alltid i sitt team, det blir för komplext för dem att rotera mellan teamen. De har viss medicinsk utbildning för att kunna bemöta patienter i medicinska termer, men svarar aldrig på medicinska frågor. Man har testat att anställa personal med bakgrund inom hälso- och sjukvård, men det har visat sig att personal med bakgrund inom kundservice hanterar telefonsamtalen bäst. Ändå är omsättningen av personal hög. I medeltal stannar varje en medarbetare 6 månader. Det blir dyrt när alla nya medarbetare måste ha specifik utbildning för ett team. Statistik på totalt antal samtal, antal samtal i kö, väntetid, antal inloggade medarbetare, antal minuter/samtal/medarbetare mm följs direkt via en stor skärm, och ändå förnekar de att det har särskilt stort fokus…!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *