Toppen med top tasks för VGR:s nya intranät

Snart lanseras VGR:s nya regiongemensamma intranät. Fokuset för nya intranätet är på att användaren ska lösa uppgifter. Innehållet ska vara instruerande inte informerande.

Metoden Top Tasks har vi använt för att få fram vilka behov våra användare har. Kortfattat kan man säga att metoden går ut på att identifiera vilka som är de största och minsta behoven genom att användare får rangordna sina behov. Sedan får man en lista över vilka behov användarna har, från störst till minst behov.

Här är topp tid  VGR:s medarbetare har behov av att göra på ett intranät:

  1. Sök person eller organisation
  2. Medicinska riktlinjer
  3. Lön, förmåner, pension, ersättningar
  4. Aktuellt, meddelanden som rör min grupp/arbetsplats
  5. Support och manualer för självhjälp (it, lön, fastighet, resor)
  6. Aktuellt/nyheter förvaltnings- och regiongemensamma
  7. Utbildning, kompetens- och karriärsutveckling
  8. Arbetstid och ledighet
  9. Driftsinformation och felanmälan (it, fastighet, medicinteknisk utrustning)
  10. Hälsa (friskvårdsbidrag, aktiviteter)

Fem behov står för 25%

Fem behov står alltså för 25% av alla behov och 14 behov står för 50% av alla behoven. Man får alltså tydlig data på vilka behov som ska prioriteras..

Det här är ett återkommande generellt resultat som varje organisation brukar få när man identifierar användarnas behov.

Därför är det lite roligt att Gerry McGovern skriver i sin bok ”Top Tasks – a-how-to-guide” om när en organisation fick gissa vilka behov deras användare hade. De gissade nämligen att de 20 minsta behoven var de som användarna efterfrågade. Sanningen var att det var precis tvärtom. Här kan alltså Top Tasks göra en insats :).

Eller som Gerry McGovern skriver själv på sin blogg att små behov ofta prioriteras för mycket:

Remember: when a tiny task goes to sleep at night, it dreams of being a top task! Tiny tasks have high energy and ambition, and there are so many of them. Left unchecked, they proliferate and clutter the search, navigation and content. Most web teams I’ve met are being nibbled to death by tiny tasks.

Servicesidor för att möta behoven

För att möta upp behoven har vi löst det genom tydliga landningssidor, som vi kallar för servicesidor. Där ska användaren snabbt och enkelt kunna lösa sina uppgifter.

Det finns två nivåer av servicesidor beroende på hur omfattande innehållet är. På varje servicesida ska det finnas tydliga call to actions högst upp sidan.

Ofta är det återkommande uppgifter som användaren ska lösa. Då behöver inte ingress och brödtext störa användaren.

Efter nyår kommer nästa inlägg som kommer handla om innehållsarbetet. Stay tuned :).

Här kan du läsa mer om top tasks: Fortsätt läsa ”Toppen med top tasks för VGR:s nya intranät”

Förväntningar inför 2019

Samverkan, inne även 2019.

Blev 2018 det GIS-år som jag hoppades på? För snart ett år sedan skrev jag om förväntningarna inför 2018 och när jag nu följer upp det får jag det till att 9 av 17 förutsägelser visade sig stämma, aningen fritt tolkat. Cirka 53 % rätt med andra ord. Tur då att det kommer ett nytt för att kunna bocka av fler punkter. Så här lyder mina förutsägelser för 2019:

För egen del

  • Power BI – Power BI används allt mer av mina kollegor, exempelvis Potentialstudie för cykling och Fakta Västra Götaland, och jag behöver lära mig mer om dess kartstöd. Jag planerar att tillgängliggöra erfarenheterna i form av ett enklare, internt kursmaterial, avsett för kollegor som vill använda sig av kartor i sitt arbete. Det är en del i min tanke om att använda geodata och kartor i de verktyg som redan används och inte tvinga in alla i samma mall/verktyg för den som önskar lägga till en karta. Jag skrev ett par ord om det här.
  • R – Även användningen av R växer på VGR och stödet för GIS och geodata i R är högst intressant för min del. Jag började sätta mig in i det under 2018, ex. här, och jag räknar med att använda R i ett flertal projekt under 2019.
  • Projektstöd – 2019 blir nog det mest intressanta året hittills på VGR för min del, med projekt inom exempelvis geodata för ambulanser, inomhuspositionering och analyser/visualisering av bl.a. restider och resmönster.
  • Deladigitalt.se – Under hösten började jag lägga upp exempel och kod för exempelvis FME, R och OpenTripPlanner på deladigitalt.se. Tanken är att låta andra ta del av våra erfarenheter och, förstås, att kunna bygga vidare på det som andra utvecklar. Under 2019 ska jag höja ambitionsnivån och lägga ut allt mer av våra tillämpningar där.

Fortsätt läsa ”Förväntningar inför 2019”

Nyhetsbrev om AI inom hälso- och sjukvård

Avd Vårdens digitalisering börjar med ett nyhetsbrev om AI och relaterad teknik inom hälso- och sjukvården. Du kan prenumerera på nedan länk, men du är också välkommen att tipsa om innehåll, relevanta personer och projekt. Tips kan lämnas exempelvis på detta inlägg.

Vi testar med ett nyhetsbrev per månad till en början.

Anmäl dig på följande länk:
http://eepurl.com/dO2yer

Workshop om RPA (Robotic Process Automation)

Små robotar

Workshopen om RPA följde en konferensdag som avhandlade RPA & AI för offentlig sektor – läs anteckningarna här. Som nästan alltid när det utannonseras en “workshop” är inte jag och arrangören direkt överens om vad det innebär. Så även denna gång. Denna workshop var en grupp på cirka tjugo personer där nästan alla jobbade inom offentlig sektor, åtminstone en hade offentlig sektor som sin vanligaste typ av kund.

Det blev en dag av föreläsning med frågor till oss åhörare om vi hade något att dela med oss av. Men det var inte fel det heller, vi gick från ax till limpa när det gäller att komma igång med RPA, från prototyp till hur man skalar upp ordentligt. Fortsätt läsa ”Workshop om RPA (Robotic Process Automation)”

RPA & AI i offentlig sektor

Konferensen RPA & AI arrangeras av Summit & Friends

Vad har man att vänta sig av en konferens som handlar om två förkortningar? Varav RPA var hypad trots att jag själv helt missat det när jag läst på om AI och machine learning under sex månader, fast med internationellt fokus.

Vad är RPA och AI?

Under konferensen används ”RPA och AI” som en fras. Som att de är lite samma sak. Som när vissa som jobbar med hur man namnger saker säger “begrepp och termer”.

Andra populära synonymer under dagen är processautomatisering, automatiserade processer och automatisering. Den näst-näst sista föreläsaren (och sponsor av eventet) rätade dock upp det hela. Allt med robotar eller RPA är inte AI, allt med AI är inte robotar eller RPA. Mer om det senare. Och ja, robotar är gjorda av mjukvara i detta sammanhang snarare än fysiska, detsamma som ibland kallas för “bot”. Fortsätt läsa ”RPA & AI i offentlig sektor”