AntiStress-appen nu på Appstore och Google Play

Antistress på Apple Appstore

Nu finns en ny app som VGR tagit fram – AntiStress. Den finns på tio olika språk, vilket du kan välja inne i appen.  Appens funktioner är att öva på medveten andning samt anteckna din dagliga upplevda nivå av stress.

Det du antecknar i appen stannar i appen. Varken VGR eller någon annan vet vad du skriver eller gör i appen, det är därför du slipper en integritetspolicy.

Ladda ner appen (du kan byta språk i appen) för Iphone och Ipad:

Ladda ner för Android i Google Play:

Anteckningar från AI Business Summit 2019

AI Business Summit

Konferensen AI Business Summit 2019 arrangerades 30 januari i Stockholm. Här följer det jag tyckte var värt att anteckna och egna reflektioner. Kanske inte direkt objektivt med tanke på att jag primärt var uppmärksam på sånt jag kan ha nytta av i mitt Swelife-uppdrag samt med en något skeptisk inställning på förhand om det skulle bli en massa hajpsnack eller också användbara och konkreta grejer. Well, det var lite hajpsnack jag hört till leda, som att ”nu är det bråttom, kolla på Amazon” men också en massa matnyttigt om alla initiativ runt landet.

Men många av de jag talade med i pauserna hade ganska nyss fått det här med AI på sitt bord, så då lär mycket av det jag är trött på att höra ha en annan fräschör 🙂 Fortsätt läsa ”Anteckningar från AI Business Summit 2019”

AntiStress 2.0: Främja hälsa med digital vård genom machine learning vid stressrelaterad ohälsa

AntiStress 2.0 - nu med EEG-sensor

Tina Arvidsdotters AntiStress-projekt fortsätter! Förra året fick hon lite pengar av VGR:s innovationsfond att undersöka potentialen att använda sensorer som mäter hjärnvågor och dra nytta av AI-tekniken machine learning. Nu fick Tina en större pott pengar, denna gång för att genomföra denna innovation. Fortsätt läsa ”AntiStress 2.0: Främja hälsa med digital vård genom machine learning vid stressrelaterad ohälsa”

Toppen med top tasks för VGR:s nya intranät

Snart lanseras VGR:s nya regiongemensamma intranät. Fokuset för nya intranätet är på att användaren ska lösa uppgifter. Innehållet ska vara instruerande inte informerande.

Metoden Top Tasks har vi använt för att få fram vilka behov våra användare har. Kortfattat kan man säga att metoden går ut på att identifiera vilka som är de största och minsta behoven genom att användare får rangordna sina behov. Sedan får man en lista över vilka behov användarna har, från störst till minst behov.

Här är topp tid  VGR:s medarbetare har behov av att göra på ett intranät:

  1. Sök person eller organisation
  2. Medicinska riktlinjer
  3. Lön, förmåner, pension, ersättningar
  4. Aktuellt, meddelanden som rör min grupp/arbetsplats
  5. Support och manualer för självhjälp (it, lön, fastighet, resor)
  6. Aktuellt/nyheter förvaltnings- och regiongemensamma
  7. Utbildning, kompetens- och karriärsutveckling
  8. Arbetstid och ledighet
  9. Driftsinformation och felanmälan (it, fastighet, medicinteknisk utrustning)
  10. Hälsa (friskvårdsbidrag, aktiviteter)

Fem behov står för 25%

Fem behov står alltså för 25% av alla behov och 14 behov står för 50% av alla behoven. Man får alltså tydlig data på vilka behov som ska prioriteras..

Det här är ett återkommande generellt resultat som varje organisation brukar få när man identifierar användarnas behov.

Därför är det lite roligt att Gerry McGovern skriver i sin bok ”Top Tasks – a-how-to-guide” om när en organisation fick gissa vilka behov deras användare hade. De gissade nämligen att de 20 minsta behoven var de som användarna efterfrågade. Sanningen var att det var precis tvärtom. Här kan alltså Top Tasks göra en insats :).

Eller som Gerry McGovern skriver själv på sin blogg att små behov ofta prioriteras för mycket:

Remember: when a tiny task goes to sleep at night, it dreams of being a top task! Tiny tasks have high energy and ambition, and there are so many of them. Left unchecked, they proliferate and clutter the search, navigation and content. Most web teams I’ve met are being nibbled to death by tiny tasks.

Servicesidor för att möta behoven

För att möta upp behoven har vi löst det genom tydliga landningssidor, som vi kallar för servicesidor. Där ska användaren snabbt och enkelt kunna lösa sina uppgifter.

Det finns två nivåer av servicesidor beroende på hur omfattande innehållet är. På varje servicesida ska det finnas tydliga call to actions högst upp sidan.

Ofta är det återkommande uppgifter som användaren ska lösa. Då behöver inte ingress och brödtext störa användaren.

Efter nyår kommer nästa inlägg som kommer handla om innehållsarbetet. Stay tuned :).

Här kan du läsa mer om top tasks: Fortsätt läsa ”Toppen med top tasks för VGR:s nya intranät”