Är VGRs webbplatser i världsklass än?

Vi som jobbar med webbkommunikation har fått målet att våra webbplatser ska hålla världsklass. När jag hörde talas om det var min reaktion att i min webbanalytiska ände kunde detta göras väldigt konkret och mätbart. Utmaningen är förstås med vilka man jämför sig med. Vi började med att skapa en prestandabudget. Det är en riktlinje för vilken lägstanivå vi förväntar oss av våra webbplatser som är byggda från och med i år.

På min fritid har jag gjort en hel del undersökningar av alla möjliga kategorier av webbplatser. Bland annat har jag kollat 557 webbplatser inom offentlig sektor, så där finns ett intressant index för min arbetsgivare att jämföra sig med. Utöver det har jag också utvärderat de 500 största företagen i USA, de så kallade Fortune 500. Och för att jämföra Sverige med USA tog jag en titt på de 30 största i Sverige, OMXS30, då de också är stora nog för en något sånär jämförelse. Precis just nu kollar mina datorer där hemma de 10 000 största webbplatserna, storlek efter den mängd trafik de har enligt Amazon-bolaget Alexa. Jag kan avslöja att när det gäller Googles mått Pagespeed är offentlig sektor en del bättre än de stora amerikanska bolagen. De har 57 av 100 medan vi i offentlig sektor har 62.

Spelar webbprestanda någon som helst roll?

Ett exempel på några som bevisat nyttan är ehandlaren AliExpress (alltså den kinesiska Amazon). När de sänkte laddningstiden med 36 % fick de 10,5 % fler beställningar och ökade konverteringsgraden för nya kunder med 27 %. Detta avslöjades på årets Akamai Edge-konferens. Så ja, prestanda spelar verkligen roll. Egentligen ännu mer roll inom samhällsservice då det i många fall inte ens existerar några alternativ. Vi inom offentlig sektor har vad som kallas för en ”captive audience”, vår målgrupp kan oftast inte låta bli oss. Därför blir det ännu mer oetiskt att inte göra ett riktigt bra jobb!

Då jag släpper dessa siffror öppet kommer inte bara min egen arbetsgivare att se ifall man håller världsklass – snarare ska alla kunna relatera sin egen prestation med andras. Dessa siffror är också nyttiga för dig som vill skapa en prestandabudget, de berättar på vilken nivå ”alla andra” låg i oktober 2016.

Som en bonus får du reda på hur våra huvudwebbplats, www.vgregion.se, ser ut jämfört med de nya sajter som byggts i enlighet med vår prestandabudget. Den webbplats som fått stå modell är Grebbestads Folkhögskola.

Västra Götalandsregionen vs nationellt genomsnitt

Så här såg en genomsnittlig webbsida ut hos offentlig sektor i oktober, 2016, jämfört med vgregion.se och ”Nya VGR” är Grebbestads Folkhögskola som har vår nya webbfront.

MätvärdeGenomsnittVGRNya VGR
Användbarhet84,5 av 100 99,6 96
Pagespeed62,3 av 100 65,7 83
Javascript1 025 Kb 1055 Kb 741 Kb
Bilder359 Kb 123 Kb 465 Kb
CSS316 Kb 159 Kb 135 Kb
Övrig text (textResponseBytes)98 Kb 0 Kb 0 Kb
HTML93 Kb 414 Kb 64 Kb
Andra filer (otherResponseBytes)31 Kb 42 Kb 84 Kb
Anslutningens storlek5,5 Kb 4 Kb 3 Kb
Adobe Flash5,2 Kb 0 Kb 0 Kb
Genomsnittlig svarskod204,7 200 200
Antal filer totalt46,1 st 33,8 29
Antal statiska filer37,5 st 24,6 25
Antal Javascript16,9 st 10,9 3
Antal CSS-filer8 st 5,3 2
Antal värdar/domäner7,8 st 5,1 1

Personligen tycker jag att allt under 100 i användbarhet är ett nederlag. Den delen kommer jag undersöka vidare, särskilt då det är sämre än vår gamla webbplats.

Hur blir vi ännu bättre?

Ovanstående siffror är mer av statistik och ett luddigt betyg. För att få reda på vad som kan bli bättre och vad som redan är bra finns också de så kallade ruleresults, de ger ett viktat värde om hur stor förbättringspotential som finns inom några olika områden. En låg siffra betyder alltså att det mestadels redan är bra, och noll betyder att det är utmärkt på samtliga testade sidor.

Nedan mätvärden är hyggligt självförklarande för oss som utvecklar för webben, men tvekar du på vad de betyder så kolla in dokumentationen för Google Pagespeed.

Detta är den gemensamma förbättringspotentialen för offentlig sektor i oktober 2016, enligt Google. Största gemensamma “problemen” är överst. Som du kan se så var redan vår gamla webbplats bättre än genomsnittet på allt utom två punkter.

MätvärdeGenomsnittVGRNya VGR
MinimizeRenderBlockingResources39,4 32 8,0
UseLegibleFontSizes13,1 0,1 0,0
LeverageBrowserCaching11,5 13,3 0,0
EnableGzipCompression8,9 0,0 0,0
OptimizeImages8,1 4,6 1,2
SizeTapTargetsAppropriately5,0 0,2 3,1
ConfigureViewport3,6 0,0 0,0
PrioritizeVisibleContent2,2 1,2 8,0
MinifyJavaScript2,0 0,4 0,0
SizeContentToViewport1,7 0,0 0,0
MainResourceServerResponseTime1,6 3,2 1,65
MinifyCss0,5 0,0 0,0
MinifyHTML0,4 0,4 0,0
AvoidLandingPageRedirects0,1 0,0 0,0
AvoidPlugins0,03 0,0 0,0
AvoidInterstitials0,0 0,0 0,0

Det finns en del saker med de nya webbplatsmallarna som vi ska åtgärda, men som du ser är det verkligen stor skillnad mot den tidigare webbplatsen.

Håller det nybyggda världsklass? Det vet vi när mina datorer där hemma tuggat färdigt all insamlad statistik, jag återkommer. Men vi har i alla fall lämnat det nationella genomsnittet väldigt långt bakom oss 🙂

Ännu mer om webbprestanda?

Vill du kolla in testet och leka med den Excel-fil som innehåller alla resultat? Kolla in rapporten ”Offentlig sektors webbprestanda och användbarhet 2016” på Webbstrategi för alla ›

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *