Använda data för att styra information

Idag har vi haft en heldag för att spåna kring vad vårdaktörsportalen kan vara inom ett år och på lite längre sikt.
Ett av alla de uppslag vi pratade om var hur man kan paketera vårdrelaterade artiklar från omvärlden till en bra nyhetsbevakning i portalen.

Ett exempel vi tittade på var Zite, se bild nedan:

Västra Götalandsregionen prenumererar på ett mycket stort antal tidskrifter som är sökbara ned på artikelnivå. Säg att man skulle ha en licens som medgav att vi gjorde tillfälliga kopior in till vår portal skulle vi kunna kombinera dem till personaliserade magasin, förinställda paket per yrkesgrupp och möjlighet att lägga på en social dimension.

Det jag gärna skulle se är att exempelvis vår persona ”Leo Läkare” vid första besöket till vårdaktörsportalen introduceras till detta sätt att ta till sig information från många källor, erbjuds möjlighet att lägga till intresseområden från SweMeSH i en plocklista och få en förhandsgranskning av hur hans personliga omvärldsbevakning kan bli.

När han är nöjd sparar han inställningarna och kan sätta igång. Som i exemplet ovan kan intresseområden placeras ute på högerkanten och de senaste och bästa artiklarna om ämnet visas upp till vänster. Självklart bör Leo kunna dela med sig till kollegor som liknar honom eller likt Facebook kunna gilla en artikel som en liten anonym röstning på dess värde.

Enligt vissa kanske något sånt här är jättesvårt, men samtidigt kan man fråga sig om det verkligen är det.
Genom att Leo är inloggad vet systemet en del om honom genom vår katalogfunktion, exempelvis:

  • Namn
  • Yrkeskategori
  • Specialitet
  • Arbetsort

Vad Leo är intresserad av kan vi veta genom att han själv lägger till intresseområden, men också då hans specialitet kan relateras till SweMeSH och hur närliggande andra ämnen är i dess trädstruktur. För att Leo inte ska bli onödigt irriterad behövs en funktion för att svartlista vissa ämnen där systemet misstagit sig på relevansen.

Vi har ganska många Leo inom VGR. Här kan en sökmotor, annan form av relevansverktyg och statistik komma väl till pass för några frågeställningar som avgör vad varje Leo får se för artiklar:

  • Hur relevant är texten enligt en sökmotors relevansmodell?
  • Vad har kollegor som liknar Leo läst nyligen?
  • Vad har andra med samma specialitet gilla-markerat?
  • Vad har informationskällan för betyg hos professionen?
  • Hur har de kollegor Leo markerat som bra influenser reagerat? Tumme upp eller ned?

Det känns som att det är värt att tänka vidare på hur man skulle genomföra något sånt här. Idén som sådan kan användas i fler sammanhang än publikationer från tidskrifter. Varför inte på material från dokumenthanteringssystemet, intern evenemangskalender eller vad man ser i den (obligatoriska) nyhetsspalten som finns i varje intranät/portal?

Den största utmaningen för portaler är att vara relevanta och erbjuda något som lockar till användning. Jag misstänker att detta kan vara en ingrediens som gör en portal relevant, vad tror du?

Detta ska vi leverera

Vårdaktörsportalen är ett projekt som startade 1 oktober 2011 och pågår i ett år. Uppdragsgivare är Västra Götalandsregionens hälso- och sjukvårdsdirektör.

Syftet är att skapa ett lättillgängligt kunskapsstöd för både offentliga och privata vårdgivare i Västra Götaland. Målet är att kunskapsunderlag (vårdprogram, riktlinjer och andra viktiga styrande dokument) på nationell, regional och lokal nivå ska vara sökbara i ett fönster. Även vetenskapliga tidskrifter och databaser ska kunna nås via Vårdaktörsportalen av dem som har tillgång till prenumerationer via regionens avtal.

Teknik och dokumenthantering

Under projekttiden jobbar vi med själva infrastrukturen för vårdaktörsportalen. Vi jobbar i två spår. Det ena handlar om att skapa tekniska förutsättningar genom att anpassa och utveckla befintliga system såsom dokumenthanteringssystemen Barium och Alfresco samt regionens sökmotor hitta.vgregion.se. Ovanpå befintliga system bygger vi sedan själva användargränssnittet, ”fönstret” mot kunskapsstödet.

Det andra spåret går ut på att kvalitetssäkra och metadatamärka eller kategorisera regionala medicinska riktlinjer, publicera dem i Barium och på så sätt ge bättre sökbarhet. Projektet samarbetar även med besläktade projekt i regionen, t.ex. dokumenthanteringsprojektet och uppbyggnaden av ett ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete.

Projektets leveranser

Vi har delat in projektet i fyra leveranser:

  1. Kvalitetssäkring och publicering av regionala medicinska riktlinjer. Dokument som tidigare legat spridda på olika webbplatser samlas och publiceras i dokumenthanteringssystemet. Det färdiga resultatet i detta steg visas på regionens externa webbplats vgregion.se. Denna leverans beräknas vara klar i slutet av februari.
  2. Utveckling av sökmotorn hitta.vgregion.se. Sökmotorn ”tränas” i att indexera fyra externa webbplatser; Socialstyrelsen, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, Läkemedelsverket och Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU. Innehåll i dessa webbplatser blir sökbart via hitta.vgregion.se. Vidare görs en koppling till sjukhusbibliotekens sökmotor så att sökning möjliggörs i ett basutbud av vetenskapliga tidskrifter och databaser. En ”bank” med engelska termer byggs upp så att man kan välja att söka antingen på svenska eller engelska och termerna översätts så att man får träffar på båda språken. Det färdiga resultatet kommer att synas när man söker information i hitta.vgregion.se. Leveransen beräknas vara klar i april 2012.
  3. Ett användargränssnitt för pekplatta, mobil och vanlig webb byggs. Det är nu den riktiga Vårdaktörsportalen skapas. Här kommer de tidigare leveranserna nu att presenteras. Utgångspunkten för användargränssnittet är en interaktionsdesign som bygger på effektkartläggning och intervjuer med ett antal anställda i vården. Leverans i september 2012.
  4. Ett förslag till framtida resursbehov och organisation för Vårdaktörsportalen tas fram. Leverans i september 2012.

Utkast på en mobilapp för vårdgivarstöd

Ibland är det en fördel att tänka och göra samtidigt. Hade ett sådant eftermiddagspass under förra veckan efter ett utkast på hur vårdgivarstöd skulle kunna se ut på vår webbplats och valde att återvinna samma information i en mobil webbapp.

Under hösten har det hänt en hel del som förenklar om man vill ha en mobilapp byggd till en rimlig penning. För dig som vill undersöka detta närmare rekommenderar jag att kolla på:

  • PhoneGap – gör att man kan bygga sin app med webbteknik och sedan exportera den till Iphone, Android, Windows Phone m.fl.
  • jQuery Mobile – hjälper till med utseendet på appen så den ser ut som man förväntar sig att en app ska göra.
  • HTML5 – förenklar många tekniska saker, exempelvis om man vill använda GPS i sin app.

Här finns den klickbara prototypen att ladda ner för dig som vill laborera »