I förra veckan gick Grebbestads Folkhögskola ut som första webbplats på regionens nya gemensamma mallar i Episerver, det som baserats på vår stilguide. Det finns som alltid saker man vill fixa med en ny webbplats, lite beroende på vilken profession man tillhör.
Nästa logiska punkt för min del är att kolla om denna webbplats lever upp till den prestandabudget vi satt upp och fått beslutat av kommunikationsdirektören. Punkten om att tillgänglighetsgranska (enligt WCAG 2.0 nivå AA) har jag överlämnat till konsulterna, men allt annat från prestandabudgeten kommer jag själv att granska under kommande vecka.
På jakt efter systematiska problem – lågt hängande frukter
Måttstocken för min del är egentligen inte att hitta redaktionella brister. Snarare letar jag efter systematiska problem, sådant som med en liten teknisk insats kan göra stor skillnad på alla våra webbplatser som baseras på samma mallar. Det kan vara att logotypen är för högupplöst, att den inte är sparad för webben, eller att vår gränssnittskod inte följer webbstandard.
De verktyg jag kommer använda för att kolla denna första webbplats är bland annat de som omnämns och antyds i prestandabudgeten. Som Googles mobilvänlighetstest, deras Pagespeed Insights och deras Structured Data Testing Tool. Då får man en del fingervisning om hur Google bedömer en webbplats efter deras syn på sökmotoroptimering (vilket har ett rätt stort överlapp med designprincipen användarcentrerad design).
Utöver det blir det att leka med den inofficiella funktionen Coach i Sitespeed.io, och Pingdom har nyligen ryckt upp sig med sina tester (se bild intill). Det mesta känns igen från Yahoos ramverk YSlow – något jag också i mer kvantitativ bemärkelse följer upp på en handfull av regionens webbplatser via ett konto hos Pingdom. Det är förstås viktigt att våra nya webbplatser inte bara har sin fräschör medan lanseringen är i närminnet. Det är egentligen oerhört mycket viktigare med hur det fungerar dag 100, jämfört med dag 0!
Än så länge ser det riktigt lovande ut, och det av tillgänglighet jag själv kan bedöma så är det som värst detaljer det handlar om. Facit får vi innan midsommar, och givetvis tänker jag berätta även om våra tillkortakommanden öppet här på utvecklingsbloggen.
Så här kommenterar vår leverantör webbdesign-arbetet för vår nya externwebb:
”Att arbeta efter en stilguide och prestandabudget har varit nytt för de flesta i teamet. Det ställer högre krav på oss, vilket är en utmaning, och att hela tiden säkerställa kvaliteten i det vi producerar. Samtidigt är det väldigt roligt att arbeta med ribban högt och att kund är engagerad och mån om att det i slutändan kommer blir riktigt bra.”
– Henrik Staberg, Precio Fishbone