Med ett enkelt användartest bad jag två kollegor lösa uppgiften få pengar tillbaka när du har varit ute och rest i tjänsten. Ett väldigt simpelt test där insikten blev att länktexten är otydlig.
Med devisen ”Utvärdera enkelt istället för mycket” kommer man faktiskt väldigt långt. Visst, det finns brister i metoden med att bara be några kollegor att göra några enkla uppgifter på ditt intranät. Men du kommer troligtvis kunna svara på frågan varför. Det går inte via webbstatistik.
Få pengar tillbaka när du har varit ute och rest i tjänsten
Jag började så enkelt som möjligt: bad två kollegor att lösa uppgiften: du har varit ute och rest, hitta ett sätt att få pengar tillbaka på din resekostnad.
En av mina kollegor hade aldrig lagt in sin resekostnad på intranätet. Därför sökte personen efter just reseersättning.
Första resultatet matchade personens förväntan och personen klickade. Min andra kollega hade gjort det förut. Hen navigerade fram till rätt sida via strukturen.
Kollegan klickade på reseersättning under möten och resor. Då hamnade hen direkt på sidan om reseersättning och egna utlägg. Medan min andra kollega sökte som sagt och hamnade på samma sida om reseersättning.
Första knappen är den rätta ”Logga in i Heroma självservice”. Men båda mina kollegor blev med en gång tveksamma och undrade hur man gjorde. ”Ska jag ladda ned blanketten eller?” ”Var ska jag klicka?”.
Bara där ger det en indikation om att det inte är intuitivt nog för att användaren ska förstå var hen ska klicka. Som Fredrik Wackå skriver:
Om 2-3 personer halkar på samma trappsteg är det nog halt just där.
Min slutsats blev: Logga in i Heroma självservice säger inte att det är där man ska klicka för att få sin reseersättning. Därför ändrade jag det till ”Få din reseersättning i Heroma”. Mer rakt på sak och innehåller reseersättning. Då förstod dem.
Reflektioner
Det tog mig ungefär 15 minuter att få insikten om att länktexten inte är tydlig nog. Visst, det är inget optimalt test och mina kollegor var lite fundersamma att jag stod bakom och tittade. Men det ger någonting som jag sedan kan jobba vidare med.
Det hade tagit betydligt mer tid att analysera användarbeteendet i webbanalysverktyget genom att titta på var användaren klickar, hur avvisningsfrekvensen är, var användaren går efter hen har landat på sidan om reseersättning och så vidare.
Här fick jag en liten insikt som jag direkt kunde agera på. Och fick faktiskt hur två användare använder intranätet. För återigen:
Om 2-3 personer halkar på samma trappsteg är det nog halt just där.
Mer information
Fredrik Wackås blogginlägg om utvärdera enkelt istället för mycket